lauantai 12. syyskuuta 2015

Ekat päivät

Oon nyt viettäny täällä kaks kokonaista päivää. Torstaiaamuna ahdisti, että tänne mä nyt valitsin tulla olemaan ihan yksin, kun kaikki mun elämä on Suomessa. Sain Facebookissa avautumiseeni semmosta kommenttia että nyt hei oikeesti ja YOLO. Ryhdistäydyin ja lähdin ulos tutkimaan paikkoja. Kävelin Gran Víaa ja yritin adaptoitua paikallisten hitaaseen kävelytahtiin. Näillä ei kyllä tunnu olevan mikään kiire minnekään. Eikä mullakaan todellakaan oo, että kai mä voisin opetella vähän hidastamaan. Tuolla pääkadulla on paljon kaikkia vaatekauppoja, ainakin isoja ketjuliikkeitä. Kävin Pull & Bearissa pyörähtämässä, mutta ajattelin jättää shoppailuhommat kuitenkin myöhäisemmäksi, ettei tuu laukkuun lisää tavaraa vielä ennen muuttoa hostellista vuokrakämppään. Löysin vähän vahingossa kuninkaanlinnan, Palacio Real de Madridin, joka oli kyllä aikamoinen pytinki. Läksiäislahjaksi saamastani opaskirjasta luin, että siellä on 2800 kalustettua huonetta. Morjes. Kävin katsomassa myös Plaza de Españan, eli semmosen aukion jossa on jonkun Miguelin monumentti.

Kuninkaanlinna. Kuningasperhe ei asu tuolla, vaan sitä käytetään lähinnä virallisiin tilaisuuksiin.
Jonkun aikaa ulkona pyörittyäni lähdin hostellille. Olin sopinut neljäksi Esan kanssa treffit uudelle vuokrakämpälleni, oli ollut edellisenä päivänä puhetta että muuttaisinkin silloin. Päätin kuitenkin käyttää hostellivaraukseni loppuun asti, kun olin sen jo maksanutkin. Ja siihen kuulu aamupala! Mutta joo, menin neljäksi kuitenkin sopimaan maksuhommista ja muusta. Esa oli just päässyt töistä ja odotti mua valkkaripullon kanssa. Siinä sit muutama tunti vierähti ja jossain vaiheessa siellä olkkarissa istui mun lisäksi kummatkin suomalaiset kämppikseni ja kaksi jotain Esan suomalaista kaveria. Viiniäkin ilmesty vielä toinen pullo. Tapasin myös kolmannen kämppiksen, brittiläisen Harrietin. Kaikilla tuntui olevan jotain menoa, me lähdettiin Esan kanssa syömään. Olin jo tässä vaiheessa vähän päissään siitä viininjuonnista, mutta eihän se siihen loppunu. Mentiin johonkin Esan suosikkiravintolaan, jonka nimee en nyt just muista. Tarjoilija tunsi asiakkaansa aika hyvin, ja avasi viinipullon valmiiksi ennen ku oltiin ehditty tilaamaan mitään. :D Esa on asunu täällä jo 8 tai 9 vuotta ja puhuu sujuvasti Espanjaa. Sain hirveesti kaikkia vinkkejä niin kieleen kuin kulttuuriinkin liittyen, sääli että en muista enää puoliakaan... Tilattiin kolme pientä annosta, jotta sain maistaa useempaa juttua. Lihapullia ja leipää, espanjalainen tortilla eli perunamunakas ja nacholautanen. Kaikki oli tosi hyviä.

Oli puhetta baariin menostakin joskus myöhemmin illalla, mutta päädyin kuitenkin istumaan koko illan mm. Salkkareiden ja Narcosin äärellä. Ja hyvä niin, iski jo alkuyöstä aika huono olo kaikesta siitä viinistä ja ihan liian vähäisestä muun nesteen nauttimisesta. Päätä särki ja olo oli aika kurja. Myös aamulla! Koitin käydä aamupalalla mutten oikein saanut mitään alas. Huone piti luovuttaa klo 12 mennessä. Ajattelin siinä kohtaa, että en ehkä tuu selviimään hengissä laukkujen kantamisesta hostellin portaita alas ja vielä uuden kämpän portaita ylös. Oikeestaan mua vähän huvitti se tilanne jo silloin, vaikka olihan se kamalaa. :D Selvisin kuitenkin! Onneksi matka kämpälle ei ollut pitkä. Suurimmaksi ongelmaksi osottautui kuitenkin asunnon oven avaaminen. Olin saanu avaimen haltuuni edellisenä iltana, mutta en näköjään osannut käyttää sitä. Kokeilin ehkä 28 kertaa mutta ei vaan auennut. Ovikelloonkaan ei kukaan reagoinu. Esa heräs lopulta mun viestiin ja tuli sitten pelastamaan mut. Ja se oven avaaminen oli oikeesti ihan yksinkertasta...

En voi hyvin.
Sulkeuduin pariksi tunniksi uuteen huoneeseeni koomaamaan. Darra helpotti ja purin vaatteet laukusta kaappiin. Täällä mä nyt sitten oon melkein jouluun asti! Lähdin iltapäivällä ulos pyörimään, tällä kertaa suuntana läheinen puisto Retiro, josta olin lukenu jonkun verran etukäteen. Se on vähän ku Madridin Central Park. Ja oli se kyllä iso! Koitin metsästää lampea, mutta en löytäny sitä ilman google mapsia. Toi on semmonen paikka jossa vois käydä lenkillä. Tai siis aionkin käydä, kun kerran lenkkarit mukanani raahasin. Kävin syömässä pizzaa ja tuijottelin ohikulkijoita ja lammella soutelevia tyyppejä. Sieltä voi vuokrata soutuveneen.


Nyt illalla oon vaan relannu ja käyny ekaa kertaa ruokaostoksilla. Se on aina jännää ulkomailla! En osannu ees ottaa ostoksilleni koria, kun ne ei ollu mitenkään loogisessa paikassa. Ens kerralla sitten. Nyt käyn nukkumaan ja aamulla meen mun ekoihin derbytreeneihin täällä. Niin jännää ja kivaa! Haluun vaan päästä arkeen kiinni ja tutustua ihmisiin.

Sää täällä on tällä hetkellä aika ihana! Auringossa tulee kuuma, mutta varjossa on just lepposaa. Keskikesällähän täällä on ollu ihan järkyttävän kuuma, nyt on kämppiksien mukaan paljon siedettävämpää. Toivottavasti jatkuu tämmösenä vielä pitkään!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti